Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

April 29, 1998

太陽的龍捲風
提供者: D. Pike (RAL) & H. Mason (Cambridge U.), CDS, EIT, SOHO, NASA, ESA

說明: 太陽表面也有類似 地球龍捲風 的巨型氣旋, 但是太陽龍捲風 的範圍可以比 整個地球還大, 而且風速也是 地球龍捲風速的千倍以上。 SOHO 探測船 發現太陽龍捲風 起源於 太陽大氣 的深處, 然後向外捲出, 一邊進入太陽系空間, 一面增加它的旋轉的速度。 地球上的凡人, 並不需要太擔憂這種 「太陽氣旋」, 因為 地球濃密的大氣, 可以很輕易地擋 太陽龍捲風裡的高速粒子。. 不過, 我們倒是可能從 太陽龍捲風的研究中,學到不少東西, 包括推動 太陽風與日冕 的機制, 與如何更準確的預測 , 會損害人造衛星的 太陽粒子風暴

明日的圖片: Sky New


< 舊圖 | 索引 | 搜尋 | 日曆 | 辭彙 | 教育 | 關於APOD >

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA)
NASA Technical Rep.: Jay Norris. Specific rights apply.
A service of: LHEA at NASA/ GSFC
&: Michigan Tech. U.

中文譯稿:蘇漢宗 ( 成功大學 物理學系)