Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

June 9, 1998

木衛二上的尖頂曲線
提供者: Galileo Project, JPL, NASA

說明: 木衛二 表面冰層 有許多 不尋常的特徵。 上圖 所顯示的區域, 位在 木衛二 (Europa) 的南半球。 照片是由 正在繞行 木星伽利略探測船 所拍攝。 木衛二是 木星的大衛星 之一, 天文學家認為 它的表面冰層 之下, 有個 廣闊的海洋。 在眾多的 裂縫 和 冰脊 中, 暗色的擺線 由照片的 左下方向右上方延伸。 天文學家並不能 明確的斷定,這些 表面特徵的起源是什麼, 但它們的可能來自 大片的 木衛二表層 一齊移動的結果, 這種現象應該和 地殼板塊運動 類似。

明日的圖片: Wednesday's Universe


< 舊圖 | 索引 | 搜尋 | 日曆 | 辭彙 | 教育 | 關於APOD >

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA)
NASA Technical Rep.: Jay Norris. Specific rights apply.
A service of: LHEA at NASA/ GSFC
&: Michigan Tech. U.

中文譯稿:蘇漢宗 ( 成功大學 物理學系)