Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

August 14, 1998

火星的沙丘
提供: Mars Global Surveyor Project, MSSS, JPL, NASA

說明: 廣大的「沙丘海」環繞著 火星的北極。 對火星的北半球, 春季約在七月中旬開始, 隨著日照增加 極冠逐漸縮小, 火星全球探測號 太空船上的照相機 就能拍到這些飽受 風襲 的沙丘。 在 這張最近公佈的 近照中 上緣是北方, 照片記錄的位置 在 火星北緯 77度, 一片橫寬各約為 2公里的區域。 這些 沙丘的形成 主要來自西南風的吹襲, 沙丘上還散佈著 片片的二氧化碳冰霜 (乾冰)。 在1999年一月底 夏季 將來臨, 屆時將可以 更清楚地觀測 火星 的北方沙丘。

宇宙論大辯論 預訂10月4日在 美國華盛頓特區 舉行
Tomorrow's picture: The Perseus Cluster


< 舊圖 | 索引 | 搜尋 | 日曆 | 辭彙 | 教育 | 關於APOD >

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA)
NASA Technical Rep.: Jay Norris. Specific rights apply.
A service of: LHEA at NASA/ GSFC
&: Michigan Tech. U.

中文譯稿:
天文教學實驗室 (成功大學 物理學系)