Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

August 6, 1998

紅外光頻的馬頭星雲
提供: ESA/ISO, ISOCAM Team and L. Nordh (Stockholm Observatory) et al.

說明: 這個著名 宇宙塵埃雲 的紅外光頻照片, 是由歐洲太空機構 (European Space Agency) 的 紅外線太空觀測衛星 (ISO) 所拍攝。 這張假色照片 中的明亮的 紅外輻射 輝光, 是來自 馬頭星雲 周圍 獵戶座恆星形成區 內的塵埃與分子。 在可見光頻, 馬頭狀的塵埃雲 在四周光亮的 雲氣襯托之下呈暗黑色。 但在這張照片中,星際間的 紅外輻射輝光 淹沒大部份的馬頭, 只有在照片中央 右上區, 綴著 新生亮星 的頂部 依稀可見。 照片左下方的 明亮天體 是反射星雲 NGC 2023, 它是由高度聚集的星際氣體和 塵埃 所組成, 為另一個恆星誕區的一部份。

明日的圖片: M65 Without Moth


< 舊圖 | 索引 | 搜尋 | 日曆 | 辭彙 | 教育 | 關於APOD >

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA)
NASA Technical Rep.: Jay Norris. Specific rights apply.
A service of: LHEA at NASA/ GSFC
&: Michigan Tech. U.

中文譯稿:
天文教學實驗室 (成功大學 物理學系)